Les gjerne også Vottelaugets fellesblogg:

10. november 2015

GYLLEN FLYGETUR - frå bygda til catwalken

Foto: Anne Sofie Fodstad (copyright)

Tenk at ulltrådar kan få venger - og flyge både i tid og rom!

Gullfuglen-vottane mine kom ut av "egget" på eit excel-skjema i fjor vinter, og etter mykje finpussing og teststrikking landa oppskrifta hos Aschehoug Forlag. 

Eit eksemplar av boka vår Eventyrvotter fann også vegen til ei makelaus kvinne eg ikkje hadde møtt før, nemleg Kristin Elise Halkjelsvik
i Fredrikstad.

Ho ville gjerne gjere Gullfuglen flygedyktig for catwalken, og utstyrte vottane med herlege paljettar og brusande fjør. Dette vart opningsantrekket under visninga hennar i Oslo 31. oktober.


Foto: Anne Mari Akslen i sjølvstrikka genser (copyright)
Og overdelen vart ein eventyrleg match: Ein genser frå 50-talet, som Kristin Elise hadde oppdaga hengande på ein knagg i eit gammalt hus i Ørsta. Det er heimbygda mi, det! 

Det viser seg at denne genseren vart strikka av den unge kvinna Anne Mari (f. 1941), medan ho gjette sauer under bratte, sunnmørske fjell. Og då genseren var ferdig, var ho vakkert styla for skitur! 

Sjå berre på dette fine vinterfotoet av Ann Mari, som eg har fått låne av dottera Marita Bett Aakre. Marita driv no Bakketunet på Bjørke i Ørsta, der Kristin Elise fann genseren då ho hadde utstilling der for fleire år sidan. Marita kan fortelje at namna på dei europeiske byane vart brodert på seinare av den same Ann Mari, men då torde ho heller ikkje å bruke genseren sin meir ..
.


Men omtrent seksti år seinare møtte altså desse gamle trådane min Gullfugl anno 2015, begge plagga i gult og brunt og med speglande, runde former. Og rykta fortel at det blir fleire flygeturar (les: visningar) av dette paret i framtida.

Vinn garn til Gullfuglen: Inspirert av alle dei flygande trådane i denne historia, vil eg no dele ut tre nøste av originalgarnet som eg brukte då eg laga Gullfuglen til boka, nemleg Shetland Soft frå Malsen og Mor (sjå fotoet over), med fargenamna "Kaffe" og "Solskinn". Det er ikkje mange gram som trengst til desse fjørlette vottane, så den som vinn, får også mykje til overs til andre prosjekt. 

Har du lyst å vere med i trekninga, kan du leggje igjen éin kommentar under innlegget her. Skriv også gjerne kva du strikkar/planlegg akkurat no. Fristen er: laurdag 14. november ved midnatt (dvs før søndagen startar). 


OPPDATERING (15. nov): Gratulerer, Siri! Trekninga viser at det er du som får Gullfugl-garnpakken frå meg. Du skreiv: "Fiiiine, fiiiiine vottene!! Akkurat nå strikkes det en restegarn genser til ei lita frøkenstrøken :)Dei tre nøsta kjem flygande til deg så snart eg får postadressa di. E-posten min er frida.fielding(AT)yahoo.com


Foto: Hilde Lorentzen (copyright). Modell: Hedda
kan du sjå og lese meir om visninga i Oslo 31, oktober (innlegg 7. nov.)
Eit portrett av henne og firmaet Makeløs kan du lese her, 
hos Tusenideer.no. På same nettside står også ein stor reportasje om handarbeidstreffet som visninga var ein del av. 
Foto & styling av Gullfuglen: Kristin Elise Halkjelsvik



74 kommentarer:

  1. Så flott en historie :) Æ holder akkurat nå på med Skogfeens hage, og har tro det eller ei. Men, Gullfuglen på neste på listen ;)

    SvarSlett
  2. Jeg vil gjerne være med i trekninga. Garnet ser kjempefint ut! :-) Jeg holder på med et par helt vanlige Selbuvotter akkurat nå, men snart blir det nok flere eventyrvotter :-)

    SvarSlett
  3. Fantastisk ! Både votter og historie og catwalk og styling. Eventyrvotteboka er i hus. Neste par er grantreet eller gullfuglen :) hilsen marit mabe58@hotmail.no

    SvarSlett
  4. Jag vill gärna vara med i denna härliga tävling!! <3

    Med vänlig hälsning / Ingrid Gerdin

    SvarSlett
  5. Akkurat nå strikker jeg bukkene Bruse til en liten gullunge. Skulle gjerne strikket Gullfuglen til en stor gullunge.

    SvarSlett
  6. morsomt å lese denne historien - sjøl har e gått på skole i Ørsta og dengangen gikk vi av og til på et sted som hette "Påfuglen" ( på hotellet ?) uansett så strikker jeg votter til barnebarnet nå ; Goterivotter til jul ! Gøyalt med trekninger !

    SvarSlett
  7. Gullfuglen er et nydelig design.
    Akkurat nå strikker jeg sokker til min mor som snart har bursdag, men hun kunne nok trengt votter også!

    SvarSlett
  8. Åhhh :-) Såååååå lekre :-) Akkurat nå strikker jeg raggsokker :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Notat frå Facebook-gruppa: denne raggsokk-kommentaren er frå Grethe Foss :-)

      Slett
    2. Så vakre de er! Jeg har, som vanlig, flere prosjekter på gang... I hendene nå? Et par tynne ullsokker til mannen min.

      Slett
  9. En bra historie! Så morsomt å se originalbilde av genseren også. Og får du anledning til å se Kristin Elise Halkjelsvik visning, anbefales den på det varmeste! Inspirasjon til nye sprell med nye og gamle votter!

    Og her har superstrikkeren Liv blogget om vottene: http://livs.hobbyblog.net/2015/10/votter-fra-eventyrboka/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset, Anne! No har eg også lagt til blogg-lenka der Liv skriv om vottane.

      Slett
  10. Fiiiine, fiiiiine vottene!! Akkurat nå strikkes det en restegarn genser til ei lita frøkenstrøken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer, Siri! Trekninga viser at det er du som får Gullfugl-garnpakken frå meg. Dei tre nøsta kjem flygande til deg så snart eg får postadressa di. E-posten min er frida.fielding(AT)yahoo.com

      Slett
  11. Takk for historien! Er i gang med det 6."slaget" fra boka. Tenk om Gullfuglen ble det 7. Snart jul og alt!

    SvarSlett
  12. For ei artig historie! Med namn som Engeset og Halkjelsvik så tenkte eg at her ætter folk frå Ørsta/Volda traktene. ;) Var ein gong på Bakketunet som lita taus.
    Elles strikker eg Dr Who votter til mor til nevøen min.

    SvarSlett
  13. Fin historie som varmar eit sunnmørshjarte! Eg har planar om å strikke vottar i desember, vottar eg skal gje i julegåve. Fast tradisjon!

    SvarSlett
  14. Helt nydelige votter :) Strikker dem gjerne!

    SvarSlett
  15. Artig å lese din historie:-). På pinnene akkurat nå er det Orkney cardigan, men med 3 vottebøker nylig innkjøpt bør det snart komme ett vottepar på pinnene!?

    SvarSlett
  16. De skal jeg strikke meg en gang!! Men først må jeg bli ferdig med nordkappkofte til meg og Islandsgenser til lillebror!

    SvarSlett
  17. ååhh dem ville jeg virkelig gerne vinde, så skønne de er:)

    SvarSlett
  18. Så fine vottene til Liv ble på catwalken. Blir gjerne med på trekninga.

    SvarSlett
  19. Jeg har vottedilla og strikker på andre Grayling-vott (fra TinCanKnits) og har Heksas godterivotter fra Eventyrvotter på vent som neste prosjekt ut! Jeg vinner gjerne Shetland soft fra Malsen og Mor til Gullfuglen-strikk! Har aldri prøvd garnet, men hørt gode ting!

    SvarSlett
  20. For ei fin historie! Har starta på min første kjole, men han må nok få kvila litt snart slik at eg får strikka nokre julegåver.

    SvarSlett
  21. Synnøve Kristiansen11. november 2015 kl. 00:16

    Takk for en fin fortelling! Nydelige votter og kjekt at genseren kom fra Bjørke :-) Der var jeg for første gang i sommer, etter at jeg i alle år hadde hørt min mor fortelle om eventyrbygda Bjørke. Hun døde for mange år siden, og hun var der i bryllup i 1930-40 årene, og hun glemte aldri den finste bygda som eksisterte :-) Og jeg ble like betatt! :-) For øyeblikket strikker jeg på "Uttasundskofte" i tilleg til at jeg har noen monteringsprosjekter liggende på vent. Jeg håper Gullfuglenvottene ikke reiser lengre enn til Romsdalen :-)

    SvarSlett
  22. Hei, så fine de er og for en flott historie.Jeg må alltid ha ett håndarbeid i hendene, akkurat nå strikker jeg raggsokker.Det blir nok julegave, mvh. Vigdis - viva301@hotmail.com

    SvarSlett
  23. Flotte votter. Originalfargene er fine. Fin fortelling. Akkurat nå lager jeg tovede engler. Neste prosjekt er bukkene bruse

    SvarSlett
  24. Flott historie! Har mange prosjekter, men skal montere pelsullkofte fra boka til Kristin Holte. Har alltid et par votter eller sokker på pinnene, som strikkes på mellom store plagg.

    SvarSlett
  25. Flot historie, og flot garn. Strikker sokker til min mand

    SvarSlett
  26. Strikker votter etter inspirasjon fra Votteboka.

    SvarSlett
  27. Jeg strikker Askeladden votter til 4-åringen.
    Hr lyst til å strikke gullfuglen etterhvert. Morsonm historie fra catwalken og gamledager!

    SvarSlett
  28. Så flott historie. Disse hadde vært spennende å vinne garn til. Jeg strikker for tiden strømper og ett par gensere som skal bli julegaver. Hadde passet perfekt med ett par votter også i disse flotte fargene. Jeg håper boka eventyrvotter ligger under juletreet i år.

    SvarSlett
  29. Så fine vanter. Dem ville jeg gerne strikke. Jeg er ved at strikke nogle helt traditionelle vanter- selbu- med stjerner.

    SvarSlett
  30. Fantastisk historie Møyfrid! Jeg strikker votter i Jamieson & Smiths Winter Woollies KAL

    SvarSlett
  31. Fantastisk historie, og veldig artig at handverksprodukter kan få et langt og spennende liv :) Nydelige votter, som jeg gjerne vil vinne garn til!

    SvarSlett
  32. Hei,
    Kjekk lesning! Jeg synes disse vottene er aldeles nydelige og hadde blitt veldig stolt om jeg kunne gått rundt med disse vottene, som jeg hadde strikket selv I det nydelige garnet!
    Nå strikker jeg Stavangerlua - litt forsinket siden Strikkehelgen i Stavanger er over (dermed måtte jeg legge fra meg den pågående Nancykofta og ullbuksa til barnebarnet imens).

    SvarSlett
  33. Nydelige votter og flott historie! Jeg prøver lykken og krysser fingre :-D

    SvarSlett
  34. Så flott historie. Eg planlegg å strikke vottar i hopetal i julegåve til sysken og tanteborn.

    SvarSlett
  35. Morsom historie. Jeg skal legge opp til votter etter ett av Pinneguri sine nye vottemønstre først, så får vi se om ikke det blir et par eventyrvotter til ungene etterpå. Det blir snart vinter ja.

    SvarSlett
  36. Kjersti S Anthonsen11. november 2015 kl. 08:39

    For en artig historie, flott å se at strikka plagg varer så lenge! Og artig at genseren og vottene møttes etter 60 år ;)
    Jeg har akkurat startet på nordstjerna votter, ellers går det i julegaver det blir mange votter i år :)

    SvarSlett
  37. Nydelige votter. For øyeblikket strikker jeg votter til sønnen min på 7 år, men disse eventyrvottene sniker seg fram i køen min :-)

    SvarSlett
  38. Å, dette hadde vært et morsomt garn å prøve! Akkurat nå strikker jeg kosebamser og fester tråder på andre julegaver.

    SvarSlett
  39. Dette garnet hadde jeg blitt glad for å vinne - å da jan man jo vitterlig (el votterlig) skutt gullfuglen. Nå er d julegaver på pinnene :)

    SvarSlett
  40. Frå Ann-Christin Moberg (Kopi frå Facebook-gruppa Vottelauget og eventyrvottene: "Så fin historia du skrivit. Just nu stickar jag varma vantar & sockor. Blir en å annan mössa &så. Planerar att sticka en tröja, men det får bli efter jul & nyår. "

    SvarSlett
  41. Herlig <3
    Jeg holder på med julegaver. Litt småstrikk som votter og sokker, og et pledd. Bytter litt på.

    Mvh Christina Pettersen.

    SvarSlett
  42. Fin historie :) Hva jeg strikker på? Ja, hva strikker jeg ikke på. Holder på med 2 par votter, et skjerf, en kofte og en genser. Jo og så skulle jeg montert en genser som er ferdig, men det må klippes og da tar det litt tid (skikkelig skummelt) :)

    Vigdis Stensrud

    SvarSlett
  43. Akkurat no strikker eg sokker, men skal starte på votter til jul.

    SvarSlett
  44. "Gullfuglen" er aldeles nydelige votter - og historien fin. Skulle ønske at jeg hadde vinnerlykke, og lever i håpet :)
    Hilsen Helene Jakobsen

    SvarSlett
  45. Hei! Jeg holder på med en kofte til faren min, som er bursdagspresang! Det er min første kofte, og jeg holder på med stolper... iiik! Jeg har også gjort ferdig 1,5 vottevott, men måtte legge det litt på vent pga. bursdagsgaven. Gleder meg til å bli ferdig med begge to! Etterpå har jeg lyst til å strikke flere votter + en telemarkskofte til meg selv.

    SvarSlett
  46. Flotte votter �� Akkurat ferdig med votteoppgaven i votte og sokkealongen (annepålandet) og har nå englevotter på pinnene .julegave til lille Dana i Ukraina. �� Eldste barnebarnet ønsker seg votter til bursdag i desember. Valget står mellom Gullfuglen eller Snøhvit �� kanskje blir det begge to .......��

    SvarSlett
  47. Fin historie og flotte vottar!.
    Eg held på med ein genser som skal vera julegåve. Skal strikka ein til før julekvelden kjem, så eg må hengja i :-). Eit halvferdig skjerf ligg på vent i korga om eg får lyst til å skifta på.

    SvarSlett
  48. For en koselig historie, og nydelige votter!
    Akkurat nå har jeg ingenting på pinnene, men er i planleggingsfasen for neste prosjekt. Kanskje det blir noen votter! ;)
    Mvh Margrethe

    SvarSlett
  49. For en fin historie og fine votter. Nå strikker jeg luer og votter til adventskalendergaver. Akkurat nå er julekongen i fokus med eirils lue.

    SvarSlett
  50. Artig historie! Har akkurat felt av et par Godterivotter. Neste par blir nok Snøhvit, tror jeg. Det hadde vært moro å vinne garn, har enda ikke prøvd Shetland soft.
    Mvh Randi FB

    SvarSlett
  51. Koselig historie! Strikker finnmarksgenser og venter på desembervotter i vottealong + må gjere ferdig oktobervotter. 😄


    SvarSlett
  52. Her går det i julegavestrikk, og i år blir det votter til alle :)
    Driver og jobber meg gjennom Eventyrvotteboka, en alle tiders vottebok, men Gullfuglen har jeg ikke strikket enda :)

    Hilsen Trudi :)

    SvarSlett
  53. Så flott historie! Og jeg blir ekstra stolt for jeg har vokst opp i denne bygda! Og kjenner selvsagt både Marita Bett og Anne Marie. Vårt hus lå slik til at vi så over til Bakketunet. Eventrylig plass og kreative folk! Og ikke minst kreativ dame som har laget Gullfugl-oppskriften! Kjekt å finne deg igjen her på nettet etter mange år uten kontakt. Og jammen har jeg ikke fått strikka noen Gullfuglvotter selv også. Et votteeventyr! Hilsen Astrid Marte :)

    SvarSlett
  54. Deilig gulfarge. Jeg strikker på Malsen og Mors Mandagsgenser.

    SvarSlett
  55. På pinnene nå har jeg tova votter til min tante, mens jeg drømmer om Eventyrvotter! ;) Ganske mange av de jeg har lyst til å strikke, deriblant Gullfuglen :)
    Kanskje blir jeg den heldige denne gangen :)

    SvarSlett
  56. Festlig historie med morsomme sammentreff. Jeg er inne i en skikkelig "jeg elsker gult"-periode så garnpakken hadde passet perfekt. På pinnene nå er enkle tovavotter til min datter. De nærmer seg slutten og vaskemaskinen. Neste prosjekt blir også votter - julegaver i mønsterstrikk fra en av eventyrvottefortatterne.

    SvarSlett
  57. Jeg vil gerne være med i lodtrækningen, jeg er vild med dine ting

    SvarSlett
  58. Akkurat nå er det ei fair isle lue på pinnene, men jeg har veldig lyst til å lage gullfuglenvotter :-)

    SvarSlett
  59. Nydelige votter som jeg gjerne strikker :) For øyeblikket strikkes det på en alternativ Mariusgenser til mannen og et par Reveenkavotter til min svigerinne til jul :)

    SvarSlett
  60. Nydelig historie. Akkurat nå strikker jeg på Nøkken, Maryjakka, Bøvertunkofte, et par jakker fra Drops design, Fanajakke, Nancy genser, Snøløvgenser og barnehagevotter. Men jeg har boka signert av jentene når de var på Strikkekinofestivalen i Fredrikstad og kunne så gjerne tenkt meg å strikke disse vottene også <3

    SvarSlett
  61. Flotte votter og herlige farger. Lykke til for den som vinner!!!

    SvarSlett
  62. Akkurat nu holder jeg på at strikke et par varme sokker med Arne og Carlos skønne Regia garn, der giver smukke mønstre. Her i Danmark er jeg nemlig meget begejstret for norsk strik og design.

    SvarSlett
  63. Catharina Bjørke/ca-bjoe@online.no14. november 2015 kl. 19:55

    Gullfuglen er det vakreste designet i boka! Nå skal jeg i gang med par nr 7, skal prøve meg på snøhvit. Om jeg skulle vært så heldig å vinne garn hadde det blitt flere gullfugler ��

    SvarSlett
  64. Herlig historie med flotte gullfugler! Jeg har allerede disse på ønskelista til min fine datter som har bursdag over jul:-) Nå strikkes grantreet i julerødt:-)

    SvarSlett
  65. Fine farger, nydelige votter... Hva mer kan man ønske seg... Jo boka for disse vottene må æ ha.. mvh ann tove

    SvarSlett
  66. Flotte votter! Akkurat nå strikker jeg et par latviske votter og en genser til 10-åringen min. Jeg er nettopp ferdig med Bukkene Bruse, og Gullfuglene er på to-do lista :)

    SvarSlett
  67. De vottene er også på lista mi, som er ganske lang. Alt man skal rekke...(sukk)... men et spark i baken ville det bli om man skulle være så heldig å få en garnpakke. Boka har vært i bruk daglig siden den kom i posten.

    SvarSlett
  68. Fantastisk historie! Og veldig stilig styling, både av votter og den fine gamle skigenseren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjarteleg takk for fine ord, Ull verdt! Den stilige stylinga er det altså Kristin Elise Halkjelsvik/"Makeløs" som står for.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...