Les gjerne også Vottelaugets fellesblogg:

8. april 2014

SPINNEOLJE: GRØSS ELLER GREIT? - spinning oil, awful or alright?

Spinneolje-restar i garn, kva er dét ...? 
For ei god stund sidan trilla det første nøstet "Holst Supersoft" ut av postkassa mi, bestilt frå Danmark. Fargen var nydeleg og fint melert, men - nøstet lukta så rart? Og garnet kjentest så hardt og livlaust ut? Kvifor kalla dei dette då "soft"??? 

Eg sjekka på nettsida deira igjen, og las: "Bemærk: Garnet indeholder en lille smule spindeolie og leveres uvasket. Spindeolien forsvinder ved første vask."

Hm. Spinneolje? Eg fann ikkje ordet i den norske ordboka eingong! Og nøstet vart berre liggjande (eg trur eg faktisk eg gav det bort til slutt). Men samtidig med nøstet hadde eg bestilt det fantastiske fargekartet til Holst, med nesten 100 ulike fargar! Korleis kunne eg la vere å prøve igjen? Og så dukka Malsen og mor opp, med det like freistande Shetland soft - og allslags lekre ferdigstrikka plagg med denne garn-typen spreidde seg på norske bloggar.

Dermed sette eg ei klype på den fordomsfulle nasa mi, og bestilte fine fargenamn som "isfugl", "marsipan" og "eplekjekk". Men garnet lukta likefullt som ein sykkel-verkstad om våren, og var like hardt og livlaust som før. Så surfa eg ei stund og funderte, og bestemte meg for å prøve Monstermønsters Nøstevask!



Og sanneleg, det fungerte! Og nøstet vart ikkje "flokete" heller, sjølv om eg sentrifugerte det temmeleg grundig (på ullvask). Men lukta av spinneolje forsvinn likevel ikkje heilt, og garnet kjennest heller ikkje heilt "supersoft" ut for meg før etter minst to omgangar vask av det ferdigstrikka plagget (prøvelapp). 

Kva synest du om spinneolje i strikkegarn? Er det greit eller grøss? Eller kanskje elskar du nettopp denne overgangen når det ferdigstrikka plagget "blomstrar opp" etter vask? 

Eg er ingen spinneri-ekspert, så eg lurer på kvifor nokre garn blir selde med spinneolje, og andre ikkje? Er det eit kostnads-spørsmål? Og er det betre for miljøet at spinneria droppar denne ekstra vasken? (Det einaste eg har forstått som eit pluss med spinneolje i ferdig garn, er til bruk i strikkemaskin?)


Blir glad for alle gode svar og tips etter dette drysset mitt med spinn(e)ville spørsmål!
Eit nyvaska "Isfugl"-nøste i handa er betre enn
ti spinnville på taket! 


19 kommentarer:

  1. Jeg har ingen erfraring med de to garntypene eller spinneolje, men jeg gleder meg til å se hva de andre svarer. Sinnasaugenseren er lekker!

    SvarSlett
  2. Jeg har heller ingen erfaring med denne garntypen, men genseren du har strikket ser veldig fin ut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Til Anne Marie og Kirsti: hjarteleg takk til begge to for ros av Sinnasau-genseren!
      Han vart strikka hausten 2012 (i Isager-garn = utan spinneolje) og er blitt mykje brukt! Her er innlegget:
      http://silkesauen.blogspot.de/search?q=sauesanking

      Slett
  3. Jeg må innrømme at jeg syns spinneolje er grøss! Den lukta har liksom ingenting med ull å gjøre og lukter, som du veldig passende beskriver, sykkelverksted. Syns også det tar flere vask før du får ut lukta. Jeg følger spent med på denne tråden for jeg er også nysgjerrig på dette:-)

    SvarSlett
  4. Eg har prøvd samme type garn, både Shetland Soft og Holst Supersoft. Har skjønt at mange likar desse garntypane veldig gode, men for meg blei det med eit forsøk. Eg syns garnet er ekkelt å strikke med, feitt og stivt. Ikkje vart det spesielt mjukt etter vask heller. Det er synd, for fargane er fantastisk fine, både Holst og Shetland Soft sine. Min favoritt er og blir Nøstebarn sitt garn, det er behageleg å strikke med og plagga blir mjukare og mjukare etter bruk. Held seg bra gjer dei og. Dagens reklame :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Til Anonym: ja, eg også likar godt garnet frå Nøstebarn! Ikkje minst på grunn av miljø-profilen. Eg likar også godt Isager Tvinni, som er ein slags "tvilling" til totråds-garnet frå Nøstebarn. Om eg har forstått det rett kjem (eller kom?) dei begge frå Hendrichsens Uldspinderi i Danmark. Isager har også den melerte garnserien "Højlandsgarn/Highland Wool", men fargeutvalet der er mykje mindre enn hos f eks Holst. Og prisen er også ein annan, ser eg ...

      Slett
  5. Jeg bruker mye Shetland soft, og syntes spinnoljen var fremmed i begynnelsen. Nå når jeg har vendt meg til lukta og følelsen (hvis det er mye olje kan det være klissete å stikke med), synes jeg det er ok. Jeg liker, som du sier, at plaggene "blomstrer" etter vask og får et annet uttrykk enn det hadde på pinnene. Og Shetland soft holder seg godt i bruk synes jeg, selv om det ofte tar mer enn et par vask eller skyllinger før lukta er ute. Men det har kanskje lite med spinnoljen å gjøre? Dette skulle jeg gjerne visst mer om!

    SvarSlett
  6. Jeg har strikket en del med dette garnet og er enig i at det stinker sykkelverksted! Men når plagget er ferdig lar jeg det ligge i en bøtte med zalovann før jeg kjører det på ullprogram med Milo i maskinen.

    Man kan også vaske hespene før bruk, men da synes jeg at spenningen blir litt borte. Elsker forvandlingen av tøyet fra uvasket til vasket;) Fargepaletten er jo verdt det i seg selv!

    SvarSlett
  7. Vårens aller beste nyhet for alle som liker Shetland soft kommer her: vi har bestemt oss for å selge garnet vasket fra nå av! Jippi :-)

    http://innfall.wordpress.com/2014/04/09/shetland-soft-skal-vaske-seg/

    SvarSlett
    Svar
    1. Til Innfall/Malsen og mor: Wow, dette var spennande (eller skal eg seie spinnville) nyheiter! Eg visste jo at du hadde hinta om at du vurderte dette, men tenk at det no er konkret! Og så kjapt! Men eg håpar ikkje at dei som har elska å "sniffe inn" spinneolje-dufta no blir skuffa!

      Slett
  8. Jeg har strikket masse med Holst supersoft og har ikke vært plaget av lukten i grunnen. De som er følsomme sier det er blitt mindre lukt nå i det siste og det er jo bra. Når jeg har ork til det vasker jeg nøstene på samme måte som du viser her, men mest for å få de mykere å strikke med. Geilsk tynd uld kommer ferdig vasket og uten spinneolje, det er også mykere å strikke med. På grunn av prisen og fargeutvalget så ender jeg ofte opp med supersoft med spinneolje likevel.

    SvarSlett
  9. Jeg har strikket en del med Blackhill højlandsuld fra garnudsalg.dk, som også er med spindeolie og mekanikerduft - det er billigt og godt garn, som efter en vask eller to er blødt og lækkert. Jeg vasker aldrig inden strikning, da jeg som regel strikker direkte fra de hele cones. Jeg vasker gerne selv olien ud for til gengæld at få godt garn til en rimelig pris :)

    SvarSlett
  10. Gosh, dette kjenner jeg godt igjen. Synes Holst ikke er ille på dette. Men hos garnudsalg.dk var så ille at det satte flekker overalt og fingrene ble skikkelig fettete og det luktet så ille. Vasket det på samme måte som deg - veldig lurt. Men egentlig kjipt - som å handle nytt tøy fullt av olje og lukt... Men etter vask er ihvertfall Holst veldig herlig :-)

    SvarSlett
  11. Det er litt forskjell på nøstene, så i de mest gjenstridige plaggene som ennå lukter etter vask i vaskemaskinen, så håndvasker jeg i litt Zalo. Zalo er fettløselig, og tar olje. Ull tåler litt røff behandling en gang i blant.

    SvarSlett
    Svar
    1. til lenehammertro og Monstermønster: Oi, Zalo til oljete ullvask, dét hadde eg ikkje tenkt på før, men høyrest logisk ut, ja! Eg får bli ei modigare vaskedame, forstår eg:-)


      Slett
  12. Her kommer min erfaring; Jeg hesper ALT garn av denne type, knyter omkring hespen på tre sider. Bløtlegger 15 - 20 min i Milo og skyller i vann i samme temperatur. Putter hespene i en vaskepose og sentrfugerer. Fjerner to av "knytetrådene" før lufttørking. Tørke over natten, også er det gammeldags håndnøsting. Oljen plager meg ikke så mye, men jeg synes garnet "krymper" litt i vask så særlig til klesplagg synes jeg dette må til. Lykke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Til TrineA: hjarteleg takk for vaske-"oppskrifta"di ! Eg får lyst til å følgje ditt tips og lage hespe neste gong, sjølv om det betyr litt meir arbeid. Tørkinga blir garantert betre med hesper: Det kompakte nøstet mitt var sjølvsagt fuktig inne i midten etter tørking, så då måtte eg nøste eg det opp ein gong til. Det blir spennande sjå om garnet blir mjukare og meir spinneolje-fritt på "hespe-måten" din! Eg brukar forresten ikkje Milo til ullvasken min, men Sonett vaskemiddel for ull/silke.

      Slett
  13. Jeg elsker Holst og Malsen og mor sitt garn! Jeg har aldri vært plaget av noe lukt, synes ikke garnet er så klissete som folk skal ha det til, selv om jeg kjenner at det er litt olje i det uten at jeg bryr meg noe videre. Og når plagget er vasket "poffer det seg opp" og er så mykt at jeg kan ha det rett på huden. Og jeg er generelt ganske kresen på hva jeg putter rett på huden. Jeg synes fargene er helt fantastiske og prisen er mer enn kurant. Med andre ord kunne jeg ikke brydd meg mindre om spinnolja! :D Vasker plaggene på ullvask 30 grader i maskinen og det funker gull!

    SvarSlett
  14. Dette høres ut som samme garn jeg har kjøpt under navnet "Myk ull" og "Amanda" fra hosjette.no. Jeg prøver å finne ut hva spinneolje er for noe, så langt uten hell, men søket har brakt meg hit.

    Så lenge jeg ikke vet hva denne olja er for noe, er det vanskelig å mene noe om det. Men i utgangspunktet er jeg skeptisk. Hvorfor vaske lanolinen ut av garnet, og så tilsette olje? Ellers liker jeg garnet veldig godt. Jeg vet ikke, bare gjetter at denne oljen tilsettes fordi det gjør garnet lettere å spinne. Jeg kjenner ikke forskjellene på å spinne for hånd og med maskin, men jeg har forsøkt å spinne vasket og uvasket ull, og det er betydelig lettere å spinne uvasket ull. Forskjellen er jo at uvasket ull har mer lanolin i seg.

    Jeg har sansen for garn fra Nøstebarn, fordi det har naturlig innehold av lanolin. Jeg kjenner ikke den "sykkelverkstedlukta" dere beskriver, men foretrekker uansett lukta av lanolin. Det lukter sau – ekte og naturlig =).

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...